неділя, 13 грудня 2015 р.

Конспект уроку



Урок 21. Практичне заняття. Геродот про скіфів. Історичні джерела про Скіфський похід Дарія І.
Мета:формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково - дослідницької роботи, спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення; забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми, розвивати просторову, логічну, аксіологічну(обґрунтування своєї думки) компетентності. Виховувати почуття любові до історії.
Обладнання:підручник, карта, атлас, малюнки, фото.
Тип уроку: урок застосування знань, навичок і умінь.

ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Повідомлення теми та мети, завдань уроку. Поділ на групи.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Коли скіфи перебували на українських землях?
2. На які групи поділяв скіфів давньогрецький історик Геродот?
3. Який спосіб життя вели скіфи?
4. Коли Велика Скіфія досягла найвищого піднесення?
5. Що вам відомо про перського царя Дарія I?

III. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
План роботи
1.     Ознайомлення із знахідками скіфських курганів Сатанівської групи, їх характеристика.
2.      Аналіз свідчень давньогрецького історика Геродота про скіфів.
3.      Історичні джерела про Скіфський похід перського царя Дарія I.
1.Опис памяток .
1) що зображено на малюнку.
2) про що може розповісти памятка.
2.Робота з документами
         1.Скіфи кажуть, що їхній народ є наймолодший серед усіх народів,і ось як це сталося, їхня країна була пустелею і перша людина, що там з’явилася, була такою, що звалася Таргітаєм…У нього було троє синів: Ліпоксай, Арпоксай і молодший Колаксай. Коли вони були царями, із неба впали на скіфську землю зроблені із золота плуг, ярмо, сокира й чаша. Перший побачив їх старший і наблизився, щоб їх узяти, але все це золото, коли він підійшов туди, почало горіти. Він віддалився й тоді до них підійшов другий, але із золотом сталося те саме. Отже, так своїм полум’ям прогнало їх золото. Проте, коли до нього наблизився третій, молодший, золото згасло, і тоді він узяв його собі та пішов із ним додому. І старші брати, після того що вони побачили, погодилися передати все царство молодшому.
2. Є ще переказ, якому я найбільш довіряю, а саме такий. Згідно з ним, із кочівниками-скіфами, що мешкали в Азії, воювали та завдали їм чимало прикростей массагети й через це скіфи перейшли за ріку Аракс і прибули в Кіммерію (бо країна, де тепер живуть скіфи, кажуть, що за давніх часів була кіммерійською)…Від гавані борисфенітів (бо вона розташована якраз посередині приморської частини всієї Скіфії), від неї і далі перший народ, який можна зустріти, — це калліппіди… Вони… взагалі мають такий спосіб життя, як і скіфи, але сіють і їдять пшеницю й цибулю та часник і сочевицю та просо. Над ними живуть скіфи-орачі, які сіють пшеницю не для їжі, а на продаж…На схід від цих скіфів-землеробів, якщо перейти ріку Пантікап, у тій країні мешкають кочівники, також скіфи, які нічого не сіють і не обробляють землі. Уся ця країна позбавлена дерев…За Герром простягається країна, що називається царською, і скіфи, які в ній живуть, найхоробріші та найчисленніші, і вони вважають інших скіфів своїми невільниками……
3. Трава, яку їсть худоба в Скіфії, найбільше з інших виробляє в собі жовч. Коли вительбушують тварин, то кожний може в цьому переконатися. Отже, усе найважливіше скіфи мають у повному достатку. Що ж до іншого, то звичаї в них такі, богів вони шанують лише таких: найбільш за всіх — Гестію, потім Зевса й Гею, яку вважають за дружину Зевса. Після них — Аполлона, Афродіту, Уранію та Арея…Жертвопринесення вони роблять однаково під час усіх свят у такий спосіб. Жертовна тварина стоїть із двома зв’язаними передніми ногами,а жрець стоїть позаду від тварин, тягне за кінець мотузки, перекидаючи тварину, коли та падає. Він звертається до божества, якому приносить жертву, а потім обкручує навколо шиї тварини зашморг, устромляє в нього ціпок, крутить у всі боки й так задушує, не запалюючи вогню, не посипаючи борошном і не роблячи зливань. І коли він вже задушить тварину й обдере шкуру, починає  куховарити. Оскільки в скіфській землі не вистачає дров, то тамтешні мешканці вигадали ось що, щоб варити м’ясо. Коли вони остаточно обдеруть шкуру тварин, знімуть м’ясо… і після цього розпалюють під казаном кістки жертовних тварин і варять м’ясо…
4. Щодо їхніх звичаїв на війні, то встановлено таке: першого ворога, якого вб’є скіф, він п’є його кров, а скількох інших він вб’є в битві, то приносить до царя їхні відтяті голови. За кожну голову йому дозволяється одержати щось із трофеїв, а якщо не принесе голови, це йому не дозволяється…
5. Коли помирає їхній цар, вони викопують у землі велику чотирикутну яму, беруть уже підготовленого померлого, вкривають його тіло воском (перед тим очищують від нутрощів його черево, наповнюють перетертим купрієм, насінням селери, кропом, потім зашивають черево, кладуть покійника на віз і перевозять його до іншого племені. Ті, до яких привозять померлого, роблять те саме, що й царські скіфи: відрізують кінчик вуха, стрижуть на голові волосся, дряпають у різних місцях рамено, вкривають синцями лоб і ніс і проколюють стрілою ліву руку. Звідти на возі труп царя перевозять ще далі до підвладного їм племені, а ті, до яких його перед тим привозили, супроводжують його. І коли так вони об’їздять із покійником усі племена, вони прибувають у країну Геррів, яка є областю останнього підвладного їм племені та місцем поховання царів. Потім,помістивши покійника на підстилку в могильному склепі, встромляють у землю з усіх боків від покійника списи, а над ним кладуть деревини і вкривають його очеретяними матами. У просторому приміщенні склепу ховають одну з його наложниць, яку перед тим задушили, його чашника й куховара, конюха, особистого слугу, вісника та його коней, а також певну частину його речей і так само золоті чаші (срібла та міді вони зовсім не використовують). Коли вони все це зроблять, то насипають землю й споруджують великий курган, намагаючись зробити його найвищим.
Після похорону скіфи очищуються. Спершу вони змазують голову якоюсь мастю, змивають її, а після того очищують і все тіло, ставлять три жердини, нахиляючи одну до одної й обгортають їх товстою вовняною тканиною, закривають нею все навколо, ставлять усередину такого намету ізжердини й тканини посудину, а в неї кидають розпечені камені…
6. В Аріапейта, царя скіфів, серед інших його дітей, народився Скіл…Скілові, хоч він і був царем скіфів, не подобався скіфський спосіб життя,і зокрема порівняно з еллінськими звичаями, які він засвоїв унаслідок свого виховання, і ось що він зробив. Щоразу коли він приводив скіфське військо до міста борисфенітів… Скіл залишав своє військо в передмісті, а сам заходив у місто і наказував зачинити брами, знімав із себе скіфський одяг і надягав еллінський… і в усьому іншому він наслідував еллінський спосіб життя та приносив жертви богам за еллінськими звичаями. Він залишався в місті протягом одного місяця або й більше, а потім надягав скіфський одяг і виходив…Оскільки судилося йому спіткати нещастя, то сталося це з ним із такого приводу… Скіфи побачили, як він справляє вакхічні містерії, то,вважаючи це за найбільшу ганьбу, зійшовши з башти, повідомили про те,що побачили, усе скіфське військо. І, коли після того Скіл повернувся досвого житла, скіфи призначили своїм поводирем його брата, Октамасада. А він, довідавшися про те, що сталося, і про причину цієї події, утік до Фракії. Про це почув Октамасад і вирушив у похід із військом проти Фракії……Октамасад там-таки відрубав голову Скілові. Отак обороняють свої звичаї скіфи й таку кару накладають на тих, хто хоче запозичити іноземні звичаї…
7. Є в Скіфії казан, який вільно вміщує шістсот амфор і завтовшки цей скіфський казан має шість стіп. Як кажуть тубільці, його було зроблено з наконечників стріл. Отже, їхній цар… захотів довідатися, скільки є скіфів, і для цього наказав усім скіфам кожному принести по одному наконечнику стріли. А хто не принесе, тому він загрожував смертю.
Запитання до документа
1) Які дві версії походження скіфів наводить Геродот?
2) Що розповідає автор джерел про спосіб життя скіфів?
3) Що можна дізнатися за джерелом про звичай скіфів?
4) У чому, на вашу думку, полягає головна думка наведеного автором свідчення про скіфського царя Скіла?
3. Робота з документом
Скіфський цар, син Савлія відомий своєю військовою хитрістю і перемогою над перським військом Дарія, Ідантирс застерігав царя Дарія: «Я досі нікого не лякався, і не тікав ні від кого, ні в минулому, ні тепер від тебе... Але спробуй тільки зруйнувати отчі могили, тоді взнаєш, чи будемо ми з тобою воювати, чи ні!»Розуміючи, що не можна перемогти цю величезну армію у відкритому бою, скіфи поділили своє військо на три частини і з великою стратегічною і тактичною майстерністю почали партизанську війну, відступаючи перед основними силами Дарія й знищуючи все на своєму шляху. Водночас вони обезкровлювали армію Дарія постійними і раптовими нападами на невеликі загони й комунікації персів. Плинув час, армія персів танула, не одержавши над скіфами жодної перемоги, не захопивши щонайменшої здобичі. Нарешті, коли Дарій опинився у дуже скрутному становищі, скіфи надіслали персам такі дарунки: птаха, мишу, жабу і п'ять стріл. Один з радників Дарія на ім'я Гобрій вінрно розтлумачив скіфські дарунки: «Якщо ви, перси, не злетите у піднебесся, перетворившись на птахів, або не сховаєтесь у землю, наче миші, або не пострибаєте в озера, ставши жабами, то не повернетесь додому, бо загинете від цих стріл». Пізніше той самий Гобрій остаточно переконав Дарія піти зі Скіфії, мовивши так: «Царю, я дещо чув про недоступність цих людей, а тут я ще більше переконався в цьому, спостерігаючи, як вони знущаються з нас. Тому я вважаю, як тільки настане ніч, нам слід відступити, поки скіфи ще не поспішили до Істру (Дунай).»Проте безнадійність свого становища розумів і сам Дарій, який сказав: «Ці люди цілком зневажають нас тому слід добре обговорити, як нам забезпечити собі повернення».Так безславно закінчилася спроба Дарія підкорити Скіфію, а слава скіфів як непереможного народу ще більше зміцніла.
Скласти «Сенкан» на тему «Війна скіфів з персами»
1-й рядок – тема – одне слово (іменник);
2-й рядок – означення – два слова (прикметники);
3-й рядок – активність, дія – три слова (дієслова)
4-й рядок – фраза, що виявляє ставлення автора до теми – чотири слова
5-й рядок – асоціація до теми – одне слово (іменник)
(Скіфи. Хитрі, сміливі. Обезкровили, надіслали, перемогли. Скіфська армія перемогла персів. Воїни.)
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ  ЗНАНЬ.
1. Чи залишили скіфи слід в українській культурі? В чому він виявляється?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити матеріал теми, підготуватись до уроку тематичного оцінювання.


Скіфські воїни


  

Посуд із курганів Сатанівської групи




Вироби з кістки із курганів Сатанівської групи





Залізні наконечники та пластини панцира із курганів Сатанівської групи




Прикраси з кістки із курганів Сатанівської групи



Скіфська експозиція Городоцького музею.

Немає коментарів:

Дописати коментар