Майстер-клас


Використання технологій розвивального навчання

на уроках історії.


Я прагну, щоб на уроці історії працювали учні,  щоб максимально використовували раніше набуті знання, прогнозували результати, наслідки подій, робили висновки. Чим більше учень скаже на уроці сам, тим більше знань отримає.

На уроках я застосовую різні методи, прийоми для активізації пізнавальної діяльності. Серед них: мозковий штурм, метод «Прес», проблемні питання, робота в групах, дискусія. Сьогодні спробую продемонструвати як можна використовувати методи і прийоми розвивального навчання на прикладі вивчення теми «Б. Хмельницький – політик, дипломат, полководець».

Історія всіх народів мала свої доленосні повороти. Для Франції – це (Велика французька революція 1789-1798 рр, Наполеонівські війни), для Німеччини (доба Бісмарка), для США – (Бостонське чаювання, прийняття Конституції), для Іспанії – (Реконкіста, Великі географічні відкриття).
А що ж стало рубіконом для України? Безперечно доба гетьманування Б. Хмельницького.
Проблемне питання: О. Субтельний написав: «Рідко коли окремі особи так визначали хід епохальних подій, як це зробив стосовно Великого Українського повстання Богдан Хмельницький». 
Давайте пригадаємо що ж саме зробив Б. Хмельницький для України.
Робота в малих групах: на різнокольорових листках написані слова - Дипломат, Полководець, Державний діяч. Листки розрізані на  частини. Склавши листки, формуються малі групи, які отримують завдання добрати до запропонованих  речень(Союзники Б. Хмельницького. Вороги Б. Хмельницького. Переможні битви. Облоги міст. Битви результати яких визначила зрада союзників. Держава - Військо Запорозьке) результати діяльності Б. Хмельницького і скласти у вигляді схем.
Група Дипломат складає схеми-Союзники, Вороги.

Іслам Гірей ІІІ

Лупул Василь

Олексій Михайлович

Карл Густав


Юрій Ракоці ІІ


Даніель Чаплинський


Ярема Вишневецький


Владислав ІV

Ян ІІ Казимир 
 

Група Полководецьбитви переможні, облоги, битви, результат яких визначила зрада союзників.

Битва під Жовтими Водами

Битва під Корсунем

Битва під Пилявцями

Битва під Батогом

Битва під Городком

Зборівська битва

Жванецьке протистояння

Битва під Берестечком

Облога Замостя

Облога Збаража

Облога Львова

  
Група Державний діяч – Ознаки держави
Складіть сенкан  «Б. Хмельницький – дипломат, полководець, державний діяч».
Але оцінка діяльності цього гетьмана не однозначна. Ми спробуємо розібратися в цьому і визначити роль і місце гетьмана в історії України. (Вислови)
Поділимось на 2 групи: вибрати прапор, хто білий прихильники гетьмана,  червоний - противники.  (На дошці прикріпити листки з зображенням прапорів.) Відповідно до категорії довести свою точку зору (навіть якщо так не вважаєте) спираючись на  факти. 

 
1. «За маскою сильної особистості ховався хитрий та часто безглуздо жорстокий егоїст. Ніякої держави Хмельницький ніколи не будував, він завжди хвилювався за особисту владу та за те, як залишити булаву у своїй власній родині. Перший кіл у систему козачої демократії загнав саме він». (Олесь Бузина)
2.   «Власними  зусиллями збудував державу з новим устроєм і соціальними відносинами, з упорядкованими фінансами, з великою армією, ввійшов у зв’язки з усіма сусідніми і дальшими державами » (Іван  Кріп’якевич).
1-негативне. Ще змолоду Хмельницький виявився хитрим і дуже підступним. Підтвердженням цього є те, що канцлер від імені короля хотів надати Хмельницькому гетьманство. Проте він відмовився не через брак бажання влади чи скромність, а через те, що дуже остерігався Владислава. Хмельницький заявив, що, мовляв, Барабаш, до якого він ставився зовсім холодно, заслуговує гетьманської булави. Отже, у цій ситуації він виявив хитрість, яка зіграла для нього в майбутньому позитивну роль. А його підступність виявилася тоді, коли Хмельницький напоїв Барабаша у своєму домі і випитав те, чого не треба було йому знати, і пізніше використав у своїх цілях. Як відомо, сина Богданового було вбито і забрано його жінку. Ця образа з боку Польщі викликала у Хмельницького ненависть до польських магнатів. Богдан вирішив помститися. Він не хотів втратити гетьманську булаву, бо розумів, що це єдиний шлях поквитатися за образу, оскільки, будучи простим безправним козаком, не міг би цього зробити. Навіть сам Хмельницький говорив: "Я воював тільки за свою власну кривду". Отже, це є доказом того, що Хмельницького мало хвилювала доля народу.
1-позитивне. Історія підняла на своїх хвилях українського гетьмана, тому що він втілив прогресивні вимоги своєї доби в історичній обстановці тогочасної України. Він виявив себе, передусім, у визвольній боротьбі, яку вів народ проти іноземного панування. Це була боротьба від якої залежала доля усього народу. Постало питання: бути чи не бути українському народові? Турецько-татарські загарбники погрожували йому фізичним винищенням. Панування шляхетської Польщі, крім феодально-кріпосницького гноблення, загрожувало духовним знищенням. Тому український народ у цей час мобілізував усі свої матеріальні та духовні сили, всі свої творчі можливості та історичні резерви. Козацтво разом з селянством стало провідною силою у боротьбі з поневолювачами. Зрозуміло, чому саме на цьому історичному діячеві, немов у фокусі, зійшлися прагнення, зусилля, інтереси всього українського суспільства XVII століття. Загалом, він сам був породженням цієї доби. Українське життя ХVІ-ХVП століть виховало його саме таким, яким він став, - вождем повсталого українського народу в боротьбі за визволення від іноземного панування.
Б. Хмельницький не розпочав війну з особистих образ, її почав український народ, який не міг терпіти знущання з боку шляхти. А Хмельницький, як мудрий гетьман і людина, обізнана у військовій справі, очолив цю війну, щоб відвоювати захоплені землі. Якби він хотів помститися за образу, то просто знищив би Чаплинського.
2-негативне. Уході багатьох війн Богдан Хмельницький чинив непомірковано, укладаючи угоди, які не були корисними для України, проводив певні дії, не вигідні для обох сторін. Прикладом цього є облога фортеці Замостя. Богдан Хмельницький оточив її і продержав там свої війська протягом трьох тижнів доти, поки не взяв викуп у сумі 10 тисяч золотих. Чому Хмельницький, маючи 100-тисячне військо, оточує зовсім непотрібну йому фортецю Замостя і перебуває там аж три тижні? Не можна цього зрозуміти. Ще напрошується одне питання: чому Хмельницький раптом припиняє свої військові дії у 1649 році? При цьому Польща виграє час, вигідний для неї, і який можна використати проти Богдана Хмельницького. Отже, можна сказати, що метою його повстань була помста за своїх рідних.
2-позитивне. Заслугою Б. Хмельницького є те, що він протягом першого року війни за допомогою досвідченої козацької старшини з розрізнених селянських та козацьких загонів, що виникали в Україні під час повстання, зумів створити народно-визвольну армію. Спочатку він володів тільки кількома гарматами. Наприкінці війни артилерійський парк народно-визвольної армії налічував уже 400 гармат. Хмельницький збільшив кількість гармат, налагодивши виробництво їх у полках, а також за рахунок трофейних і присланих російським урядом. У результаті, в ряді битв - під Зборовом, Берестечком, Білою Церквою - козацька артилерія перевершувала польську. Б. Хмельницький, керуючи 15-тисячним повстанським військом, змусив 20-тисячну польсько-шляхетську армію покинути зайняті нею позиції, а потім прийняти бій на невигідній для польської кавалерії пересічній місцевості -Горохова Діброва. Під час спуску обозних возів і артилерії у глибокий яр 6-тисячний резерв Кривоноса, що вдарив з тилу, із засідки, остаточно вирішив перемогу козаків у другій битві.  
3-негативне.  Ми наполягаємо на своєму і стверджуємо, що Хмельницький відіграв негативну роль в історії України. Він увів Україну в епоху Руїни, з якої їй не вдалося вибратися у найближчі століття.
3-позитивне. Хмельницький вів активну державну і політичну діяльність, очоливши процес формування Української держави. На визволеній території України виник новий державний апарат, прототипом його були установи, що існували в Запорозькій Січі. Заслугою Б. Хмельницького є саме те, що він протягом першого року війни за допомогою досвідченої козацької старшини з розрізнених селянських та козацьких загонів, що виникали в Україні під час повстання, зумів створити народно-визвольну армію. Під Зборовом, за свідченням гетьмана, чисельність козацького війська досягла 360 тис. осіб. Нечуваний для того часу кількісний склад армії.
В історії України постать В. Хмельницького невід'ємна від найсвятіших прагнень українського народу до волі, щастя, справедливості. Саме з Б. Хмельницьким пов'язане становлення Української держави, формування української нації. Його внесок в історію рідного народу полягає у визволенні придніпровських земель від ярма польських магнатів, збереженні мови і культури, у побудові Української держави.
4- негативне. Богдан Хмельницький задля боротьби проти Польщі шукав спільників у Криму, хоча татари не раз зраджували його і навіть в одній із битв (під Берестечком) кримський хан узяв у полон Хмельницького, він все ж таки знову і знову просив їх про допомогу. Чи можна назвати такі дії обміркованими та досконалими? А укладаючи мир із Москвою, Хмельницький розумів, що цей союз не буде тривким і вигідним для України, проте він все-таки зробив цей вибір, який пізніше відіграв негативну роль для розвитку України.
4 -позитивне. В. Хмельницький — не тільки досвідчений воїн а й дипломат, визначний український діяч, один з найосвідченіших людей свого часу. Свої знання і досвід у сфері дипломатії Хмельницький як керівник Української держави, що склалася у ході Визвольної війни, використав у дипломатичних відносинах з багатьма країнами:Кримським ханством, Молдовою, Росією, Швецією та іншими державами.
Підведення підсумків дебатів проведемо за методом Прес
Давайте підсумуємо результати нашої дискусії.
Гра «Займи позицію»: хто підтримує оцінку Кріп’якевича –до прапора білого.  Хто підтримує оцінку Бузини - до прапора червоного.
Завдання історичної науки – не творити ідеалізований образ історичної постаті, а показувати його таким, яким він був насправді, - з сильними і слабкими рисами характеру, вдалими і невдалими державотворчими діями.
Фізкультхвилинка: гра комплімент- повернутись до сусіда, витягнути руки вперед, зєднати їх з руками сусіда і сказати комплімент, який супроводити посмішкою.
До майстер-класу додається презентація про Б.Хмельницького, яку можна знайти у розділі Презентації.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар