неділя, 13 грудня 2015 р.

Конспект уроку



Урок 20. Племена і народи залізного віку на території сучасної України.
Мета: розкрити особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби; з’ясувати причини появи майнової та соціальної нерівності, появі найдавніших держав на території України; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки,формувати предметні компетентності.
Обладнання: підручник, історична карта, фрагменти праці Геродота «Історія».
Тип уроку:комбінований.
Основні поняття: «залізна доба», «кочовики», «пектораль», «скіфські кургани».

Хід уроку
І . ОРГАНІЗАЦІЙНІЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.                У якому місті – Ніневії чи Вавилоні –ви хотіли б жити і чому?
2.                Які причини загибелі Ассирії і Ново-Вавилонського царства?
3.                Які реформи були проведені у Перській імперії за правління ДаріяІ?
4.                Які народи були завойовані персами, а які не вдалось підкорити?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Край пануванню кам’яних знарядь праці був покладений внаслідок відкриття бронзи – сплаву міді та олова. У І тис. до н. е. було відкрито залізо.
Як вплинуло відкриття заліза на життя суспільства і господарське життя?
Поява заліза в Україні збіглася з приходом кочовиків зі Сходу – кіммерійців (ІХ- VІІ ст. до н. е.), скіфів (VІІ-ІІІ ст. до н. е.), сарматів (ІІІ ст. до
н. е.-ІІІ ст. н. е.)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План уроку
1.                Кіммерійці на території України.
2.                Скіфи: розселення та заняття.
3.                Скіфські кургани.

1.                Кіммерійці.
Перший народ, який жив на території України – кіммерійці. У перекладі з грецької «ті, що живуть на півночі». Гомер в «Іліаді» називає їх «доїтелями кобилиць», «млекоїдами».
Учні самостійно опрацьовують матеріал пункту підручника. Гра «Чиста дошка». На дошці написані запитання, учні по-черзі дають на них відповіді. Після повної відповіді на одне запитання воно витирається.
1.                Яку територію займали кіммерійці?
2.                Які основні заняття?
3.                Які особливості суспільного життя?
4.                З ким воювали?

2.                Скіфи: розселення та заняття.
Геродот у V ст. до н. е. писав, що скіфи поділяються на 3 групи: скіфів-орачів, скіфів-кочівників, царських скіфів. Кожна з груп мала різне заняття.
1.                Що можна сказати про заняття скіфів, проаналізувавши назви груп та історичний документ?
Про життя і звичаї скіфів Геродот розповідає так: «…звуться вони кочівниками, бо в них немає хат, а живуть вони в кибитках, з яких найменші бувають чотириколісні, а інші – шестиколісні; вони цілком закриті повстю – цупким матеріалом, виготовленим з вовни, і зроблені подібно до будинків: одні з двома, інші з трьома відділами; вони непроникні ні для води, ні для снігу, ні для вітрів. У ці вози запрягають по дві й по три пари безрогих волів. У таких кибитках перебувають жінки, а чоловіки їздять верхи; за ними йдуть стада овець, корів і табуни коней. На одному місці залишаються стільки часу, доки вистачає трави для стад, а коли її не вистачає, переходять в іншу місцевість».
1.                На карті знайдіть територію розселення скіфів і запишіть у зошит, яку територію займала кожна з трьох груп.
Велика Скіфія досягла розквіту в ІVст. До н.е. за царя Атея, який вів успішні війни зі своїми сусідами, карбував монети.

3.                Скіфські кургани.
Згадками про панування скіфів на українських землях залишились земляні кургани – насипи над могилами заможних скіфів.
У скіфському кургані Товста Могила Борис Мозолевський знайшов одну з найвідоміших скіфських прикрас – золоту пектораль (її носив на грудях скіфський цар), масою – 1150 грамів.
Уважно розгляньте зображення пекторалі з кургану Товста Могила, золотого гребеня з кургану Солоха і дайте відповідь на запитання:
1.                Визначте особливості зовнішнього вигляду скіфів.
2.                Опишіть озброєння скіфських воїнів.
3.                Що можна дізнатись про заняття скіфів?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Розгадайте кросворд
1.     Головне заняття царських скіфів (війна)
2.     Автор праці «Історія» у якій йдеться про життя скіфів (Геродот)
3.     Золотий гребінь знайдено у кургані (Солоха)
4.     Вози на яких пересувались кочовики (кибитки)
5.     Земляний насип над скіфською могилою (курган)
6.     Імя царя скіфів періоду розквіту держави (Атей)
7.     Кочовики, які витіснили скіфів з українських степів (сармати)
8.     Нагрудна прикраса скіфського царя (пектораль)
9.     Перші кочові племена на території України (кіммерійці)
10.           Посуд, який виготовляли греки для скіфів (амфори)
11.           Перський цар, що воював проти скіфів (Дарій І)
12.           Територія розселення кочовиків в Україні (Причорноморя)
Ключове слово – назва держави заснованої кочовиками на території Північного Причорноморя (Велика Скіфія)




VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати матеріал параграфа, намалювати малюнок або скласти розповідь «Один день з життя скіфа».






Скіфські воїни



Золота  пектораль


 Скіфський курган

Немає коментарів:

Дописати коментар