неділя, 13 грудня 2015 р.

Конспект уроку



Урок 19. Ново-Ассирійське та Ново-Вавилонське царство у першій половині І тис. до Р. Х. Перська держава Ахеменідів.
Мета:сформувати уявлення про ассирійців як про кращих воїнів свого часу, розповісти про їх завоювання та про загибель Ассирії; сформувати уявлення про Халдейське (Ново-Вавилонське) царство використовуючи тексти Біблії; ознайомити  учнів з історією утворення та причинами розпаду Перської держави, дати уявлення про реформи Дарія І; пробудити інтерес до Біблії, як історичного джерела, формувати хронологічну, простосторову компетентності.
Обладнання: підручник, історична карта,  атлас, контурна карта, Біблія.
Тип уроку:комбінований.
Основні поняття:«імперія», «загарбницькі війни», «сатрап».

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Сценки з історії євреїв за Біблією.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В ході уроку ми маємо з’ясувати, чи може бути Біблія історичним джерелом при вивченні даної теми.
1.                В кінці уроку маємо дати відповідь на запитання: Яка головна причина розпаду імперій?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План уроку
1.                Розквіт і падіння Ассирії. Правління Ашшурбанапала (669-629 рр. до н. е.).
2.                Ново-Вавилонське царство. Правління Навуходоносора ІІ (605-562 рр. до н. е.).
3.                Утворення Перської держави. Завойовницькі війни.
4.                Розквіт і загибель Персії. Реформи Дарія І.

1.     Розквіт і падіння Ассирії. Правління Ашшурбанапала (669-629 рр. до н. е.).
До кінця Х ст. ассирійці встановили своє панування у всьому Північному Межиріччю. Ассирія стає могутньою військовою державою. Розквіт держави припав на VIIIVII ст. до н. е. Столицею Ассирії стає місто Ніневія – «місто крові», «лігво левів». Царями в цей період були: Тіглатпаласар ІІІ, Саргон ІІ, Ашшурбанапал. Башти і стіни столиці вкривала шкіра, здерта з полонених. Біля воріт, у клітках, на ланцюзі сиділи полонені царі та товкли в ступах кістки своїх предків. Основне заняття жителів – загарбницькі війни, джерело існування – грабіжництво. У Біблії йдеться про завоювання Ізраїлю ассирійцями: «усі народи за ті часи були грабіжниками, а ассирійці були найбрутальнішими й найжорстокішими сере них…Здобув цар ассирійський Самарію, і погнав ізраїльтян до Ассирії». Армія складалась із професійних воїнів. Це було перше військо, яке мало залізну зброю. Армія складалась із загонів розвідників, кінноти, загонів бойових колісниць, піхоти. Воїни вміли споруджувати мости, понтони із надутих шкіряних мішків, будувати та руйнувати фортеці. Ассирійці утворили величезну імперію. Крім завойовницьких воєн, Ашшурбанапал заснував у Ніневії найбільшу бібліотеку, зібрав у ній всю шумерську і аркадську літературу, релігійні тексти і записи.
Робота з контурною картою: позначити країни, які були завойовані Ассирією.

2.     Ново-Вавилонське царство. Правління Навуходоносора ІІ (605-562 рр. до н. е.).
У 612 р. до н. е. вавилонський цар Набопаласар разом із сусідами зруйнував Ніневію. У 626 р. до н. е. Вавилон остаточно позбувся панування ассирійців і перетворився на центр Халдейської держави. Вавилонський цар Набопаласар завойовує землі, що раніше належали Ассирії: Сирію, Фінікію, Палестину, Аравію. Найбільшого розквіту царство досягає за правління Навуходоносора ІІ. У Біблії йдеться про завоювання Іудеї Навуходоносором: «І прийшов Навуходоносор, цар вавилонський, до Єрусалима, а його раби обложили його… і повиводив він увесь Єрусалим – і всіх теслів та ковалів, переселили їх до Вавилону ». В період правління Навуходоносора кількість жителів Вавилону зросла до 200 тис. осіб. Місто Вавилон було розташоване на двох берегах річки Євфрат. Для зв’язку обох частин міста було побудовано міст, було відновлено Вавилонську вежу. Від храму до виходу з Вавилону вела вулиця, мощена бруківкою. Вулиця закінчувалась біля міських воріт, збудованих на честь богині Іштар. Для своєї дружини лідійської цариці АметідиНавуходоносор наказав збудувати «висячі сади Семіраміди».
Історія не дала Ново-Вавилонському царству і 100 років існування. Перси у 539 р. до н. е. напали на Вавилон і підкорили його. Біблійна легенда розповідає: «Під час свята, яке влаштував Валтасар, щоб підбадьорити захисників міста, з’явилась людська рука, яка написала на стіні палацу слова: Мене, текел, перес. Єврейський пророк Даниїл, що перебував у вавилонському полоні, розтлумачив значення слів так: Мене–порахував Бог царство твоє і покінчив його; текел – ти зважений на вазі й знайдений легеньким; перес- поділене царство твоє і віддане мідянам та персам»
Гра «Вірю – не вірю». Відповіді вмістити до таблиці. Якщо згідні з твердженням ставити плюс у графі «так», або в графі «ні», якщо не згідні. Після закінчення гри учні обмінюються зошитами, вчитель зачитує правильні відповіді. Відбувається взаємоперевірка.

11
22
33
44
55
66
77
88
99
110
так










ні











1.                Вавилон заснований на річці Євфрат.(так)
2.                Вежа про будівництво якої розповідає Біблія знаходиться у Вавилоні.(так)
3.                Вавилон став центром Ассирійської держави.(ні)
4.                Розквіт Ново-Вавилонського царства припадає на період правління Набоніда.(ні)
5.                «Висячі сади Семіраміди – це друге чудо світу».(так)
6.                Головними воротами Вавилону були ворота богині Іштар.(так)
7.                Вавилонські жерці ніколи не цікавились астрономією.(ні)
8.                Халдейські вчені були великими математиками.(так)
9.                Про загибель Вавилону розповідає біблійна легенда.(так)
10.            Вавилон завоювали євреї.(ні)

3.     УтворенняПерської держави. Завойовницькі війни.
Насхід від Месопотамії знаходиться Іранське нагір’я, яке з усіх боків оточене гірськими хребтами. Цими територіями кочували племена мідян, персів. Очолив найбільший племінний союз правитель Ахемен. Від нього бере свій початок династія перських царів Ахеменідів. Кочовими племенами керували «ар’я», що означає благородні, пізніше всіх індоіранців називали арійцями. Від цього слова і пішла назва місцевості – Іран.
Робота з історичними  джерелами (поділ класу на 2 групи).
1.                Геродот про персів: «Їхня головна гідність – мужність. Після військової доблесті другою за значенням заслугою вважається мати якомога більше синів. Хлопчиків у віці від п’яти до двадцяти років навчали тільки трьох речей: скакати на коні, стріляти з лука і завжди говорити правду».
1.Які риси найбільше цінувалися серед чоловіків?
2.Чому у перських родинах прагнули мати якомога більше синів?

1.                Мідійському царю Астіагу пророкували, що син його дочки відніме у нього престол і завоює майже всю Азію. Злякався цар і, щоб обдурити долю, видав дочку заміж не за мідійця, а за перса. Він вважав, що син перса ніколи не зможе правити у Мідії. Коли у доньки Астіага народився хлопчик, астрологи передбачили, що він стане царем. Астіаг наказав убити свого онука. Вельможа, що отримав це доручення, пожалів немовля. Він відніс його у гори та віддав на виховання пастуху. Маленький Кір не знав, що він син лідійської царівни. Одного разу Астіаг побачив хлопчика і зрозумів, що це зовсім не син пастуха, а його власний онук. Суворо покарав він вельможу, який колись не послухав та обдурив його. Сину своєї дочки Астіаг зберіг життя. Коли Кір став дорослим, він умовив персів повстати проти влади мідійців і, перемігши, забрав престол у Астіага. Кір підпорядкував собі всі перські племена та заснував могутнє Перське царство.
1.Під владою якої держави перебували перські племена до утворення власної держави?
2.Хто підняв повстання проти Мідії і став першим царем Персії?
Перси почали завойовницькі війни. Завоювали Вірменію, Лідію, Вавилонське царство (Кір ІІ), Єгипет (Камбіз).

4.     Розквіт і загибель Персії. Реформи Дарія І.
Особливої могутності Персія досягає під час правління Дарія І (522-486 рр. до н. е.). Після смерті Камбіза ІІ сім місяців країна перебувала в руках правителя (чи то брат Камбіза Бардія, чи жрець, який видав себе за брата Камбіза невідомо) який захопив владу в період коли Камбіз ІІ воював в Африці. Перська знать організувала заколот і вбила царя. Довго не могла знать домовитись – хто буде царем. Врешті-решт вирішили вдосвіта виїхати на конях в поле. Царем буде вважатись той, чий жеребець першим подасть голос, як тільки зійде сонце. Першим заіржав жеребець Дарія, його проголосили царем. Дарій провів ряд реформ.
Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника і виписують перетворення за планом:
1.                Адміністративна реформа.
2.                Військова реформа.
3.                Фінансова реформа.
4.                Реформи у сфері законодавства.
5.                Поштова реформа.
Дарій розширив територію держави до річки Інд на сході, до Середземного моря на заході. Проте похід проти скіфів Північного Причорноморя закінчився невдачею, не встиг він підкорити греків. Після смерті Дарія І країна починає поступово занепадати.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Відповісти на проблемні питання поставленні на початку уроку.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: вивчити матеріал параграфа, на контурній карті позначити територію Перської держави, її столиці.





Дарій І


Зіккурат



Немає коментарів:

Дописати коментар