понеділок, 9 травня 2016 р.

Єврейське кладовище



Єврейське кладовище



Єврейське кладовище у Сатанові за давністю поховань займає друге місце у світі, після чеського. Умовно воно поділяється на дві частини – старе, яке нараховує 500 поховань ХVІ-початку ХІХ ст. та нове, яке нараховує 300 поховань кінця ХІХ-початку ХХ ст.
Традиційно єврейське кладовище розміщували за річкою, що символізує відділення живого від мертвого. В Сатанові, зокрема, від містечка воно відділене струмком. Крім того, кладовище обов’язково мало бути на високій горі, щоб на неї було важко підійматися і люди не прагнули там опинитися раніше відведеного часу. Правда українські та польські сусіди останнє пояснювали інакше – мовляв хитрі євреї спеціально ховають своїх небіжчиків ближче до неба, аби у день Страшного Суду вони якомога швидше могли зайняти чергу в перших рядах.

ЄВРЕЙСЬКА ГРОМАДА



ЄВРЕЙСЬКА ГРОМАДА



Єврейська громада

Перша згадка про сатанівских євреїв в польських документах відноситься до 1565 р., тоді в містечку було 9 єврейських будинків. Євреї селилися на міській території між ринком і замком. На ринковій площі євреї збудували кам'яні і дерев'яні на кам'яному фундаменті будинки. Околиці та передмістя заселяли українці та поляки. Після епідемії чуми 1770 року до Сатанова почали переселятися євреї Варшави, Львова, Рогатина, Бродів, Кременцяи. Серед євреїв Сатанова були орендарі (найзаможніший прошарок), купці, лікарі, аптекарі, а також ремісники: кравці, кушніри, ювеліри, пергаментщики, палітурники.
Єврейську громаду очолював рабин, але головним органом влади общини був кагал, до складу якого входило 21 і більше осіб, яких щорічно переобирали. З ХVІІ ст. повноваження окружного рабина виконував Сатанівський рабин. Центральними єврейськими общинами на Поділлі були меджибізька, сатанівська, язловецька.

СИНАГОГА



СИНАГОГА


Легенда про походження сатанівської синагоги
За народними переказами велика сатанівська синагога взагалі не будувалася. Мовляв вона нерукотворна існувала ще від самого початку світу (існує варіант цієї легенди, де йдеться про те, що синагога божественною силою була перенесена в Сатанів з самого Єрусалиму). На її місці, мовляв, раніше був високий пагорб. Почали там щось копати і натикнулися на щось тверде. Почали розкопувати і відкопали синагогу.
Цікаво, що ця легенда один в один відповідає легенді про найстарішу в Східній Європі синагогу в Празі. Казку про розкопану могилу історики пояснюють давньою технологією будівництва, коли замість риштувань довкола вже зведених стін насипали ґрунт, а після завершення робіт цю землю прибирали.
Одним з перших рабинів Сатанова був Авраам Хаім Шора. Одним із перших цадиків єврейської общини у Сатанові був учень Бешта, відомий маггід зі Сатанова р. І. Гелерентер, автор кабалістичного твору “Велич Ізраїля”. Хасидський цадик Ханок Генех (1800-1884 рр.) теж був рабином Сатанівської общини. Найвпливовішими у Сатанові були гусятинські та зіньківські хасиди.

вівторок, 12 квітня 2016 р.

Туристська естафета пам’яті «А ми тую славу збережемо»

До дня цивільної оборони



„НЕ СТРАШНІ НАМ ПЕРЕШКОДИ”.
Мета: Виявити результати, перевірити якість засвоєння учнями знань, набутих умінь та навичок з цивільної оборони. Формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; правильно і критично оцінювати свою поведінку в надзвичайній ситуації, а також вчинки товаришів, знаходити правильне рішення. Виховувати потребу жити в мирі та злагоді, бажання прийти на допомогу ближньому, займатися фізкультурою та спортом для зміцнення здоров`я.
Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Все це подарувала людині матінка Природа, а вже людина створила віз та автомобіль, хатку та хмарочос, невеликі майстерні та заводи-гіганти. І чим складнішою та досконалішою ставала техніка, тим більшу загрозу вона приносила в життя людини. Та й матінка Природа мала в запасі шторми й урагани, повені й засухи. Треба вміти вижити в таких умовах, вміти запобігти лиху, врятувати себе і допомогти іншим у разі небезпеки.
Поділ класу на три команди.
Команда А.
Якщо десь трапилась біда,
Рятівники з команди А
Прийдуть на допомогу,
Небезпеці перейдуть дорогу.

Лінійка




 Лінійка

про злуку українських земель 1919 р. та бій під Крутами 1918 р.




 22 сiчня день Соборностi Украни. 96 років тому це слово було вписане в iсторiю українського народу, але святковим днем українського календаря воно стало тiльки вiд недавна. Лише за умов державотворчих процесiв в Українi цей день набув своєї чинностi. Так трапилось, що на протязi багатьох столiть iсторичного розвитку Україна не мала власної державностi i єдиної територiї. Українськi землi належали багатьом державам: найбiльше Росiї, Литвi, Угорщинi, Речi Посполитiй, згодом Румунiї, Чехословаччинi.
Щороку 22 сiчня весь український народ iз вдячністю згадує тих героїв, якi боролися за об’єднання усiх нацiонально-демократичних сил українства, хто словом i багнетом намагався вiдродити незалежну Соборну Українську державу. Ідея всеукраїнської єдності формувалася ще з часiв Київської Русi, Галицько-Волинської держави, визвольної вiйни пiд проводом Богдана Хмельницького, Гетьманщини.
Реалiзувалась ця мрiя внаслiдок української революцiї 1917- 1920 рокiв, пiд час якої з великою силою розкрилися свободолюбство i нацiональний дух українського народу, утворилися двi демократичнi держави - Українська Народна Республiка (УНР) та Західноукраїнська Республiка (ЗУНР).
Зламався врештi двох iмперiй мур!
I на розвалинах у слушну цю нагоду
З’явилися держави УНР i ЗУНР,
Як вияв волi нашого народу.
 Нажаль, двi роз’єднанi держави не могли iснувати як єдиний полiтичний, економiчний органiзм, цьому заважав ряд причин. Не зважаючи на перешкоди, народ України не полишав прагнення до соборності всiх українських земель у власнiй державi.

Шкільні заповіді



Наші шкільні заповіді:
  • стався до інших так, як хочеш щоб ставились до тебе; 
  • будь старанним у навчанні; 
  • приходь до школи вчасно; 
  • зайшовши до класу, привітайся з учителем і однокласниками; 
  • під час уроку уважно слухай учителя; 
  • на перерві не бігай, не кричи; 
  • у коридорі ходи спокійно, тримаючись правого боку; 
  • поводь себе таким чином, щоб не заважати іншим; 
  • обов’язково виконуй вимоги чергового по школі; 
  • бережи підручники і шкільні речі; 
  • будь охайним і ввічливим; 
  • дотримуйся правил поведінки у школі і громадських місцях.